שמות לבנים לפי א-ב
שמות לבנים באות א
אבי |
לשם זה מספר פירושים. הראשון, אב שלי ( אבא שלי ) או האל שלי. השם אבי גם מוזכר בתנ”ך, אמו של חזקיהו מלך יהודה. |
אביאב |
חיבור בין השמות אבי ואב |
אביאל |
חיבור בין השמות אבי ו- אל. . אביאל הוא גם דמות תנכית, הוא היה סבו של שאול המלך |
אביגדור |
מושב מדרום לקרית מלאכי. |
אבידור |
צירוף המילים אבי והמילה דור. |
אבידן |
דמות תנ"כית – אבידן בן גדעוני, נשיא שבט בנימין בתקופת משה, "וְעַל-צְבָא מַטֵּה, בְּנֵי בִנְיָמִן: אֲבִידָן, בֶּן-גִּדְעוֹנִי" במדבר י' כ"ד. |
אביהו |
דמות תנ"כית – אביה בן רחבעם ומעכה, מלך על ממלכת יהודה "וַיִּשְׁכַּב רְחַבְעָם עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִיד, וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה בְנוֹ תַּחְתָּיו" דברי הימים ב' י"ב ט"ז. |
אביחי |
צירוף של השמות אבי ו-חי |
אבינדב |
דמות תנ"כית – אבינדב בן ישי, "וַיִּקְרָא יִשַׁי אֶל-אֲבִינָדָב, וַיַּעֲבִרֵהוּ לִפְנֵי שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמֶר, גַּם-בָּזֶה לֹא-בָחַר יְהוָה" שמואל א' ט"ז ח'. |
אבינעם |
השם אבינועם מוזכר בתנ”ך, אישיות מהתנ”ך אביו של ברק השופט משבט נפתלי. |
אבינר |
מופיע כדמות תנכית. הוא היה שר צבאו של שאול המלך: "וַיֹּאמֶר אַבְנֵר, חֵי-נַפְשְׁךָ הַמֶּלֶךְ אִם-יָדָעְתִּי" שמואל א' י"ז נ"ה. |
אביעד |
מופיע בתנ”ך בספר ישעיהו הכוונה היא להנצחת האלוהים, הנצחת האב, המשכיות השושלת. |
אביעם |
שילוב המילים אבי ועם המראה על חיבור המשכיות של אומה, עם. |
אביר |
תואר כבוד ללוחם, פרש, חייל, חזק, גיבור, אמיץ. "לָכֵן, נְאֻם הָאָדוֹן יְהוָה צְבָאוֹת אֲבִיר, יִשְׂרָאֵל" ישעיהו א' כ"ד. |
אבירן |
צירוף של השמות אבי ו-רן. |
אבישי |
דמות תנ"כית – אבישי בן צרויה, מגיבורי דוד, "וַיְשַׁלַּח דָּוִד אֶת-הָעָם, הַשְּׁלִשִׁית בְּיַד-יוֹאָב וְהַשְּׁלִשִׁית בְּיַד אֲבִישַׁי בֶּן-צְרוּיָה" שמואל ב' י"ח ב'. |
אבישר |
חיבור בין השמות אבי והמילה שר. מיוחס יותר לשירת האל |
אביתר |
דמות תנ"כית – אביתר הכהן, היה כהן גדול בירושלים בימי דוד המלך, בנו של אחימלך ומצאצאי בית עלי. |
אבנר |
דמות תנ"כית – אבנר בן נר (או אבינר). מופיע בתנ"ך בעיקר בספר שמואל. אבנר היה שר צבאו של שאול המלך. |
אבשלום |
דמות תנ"כית – בנו השלישי של דוד המלך ומעכה בת תלמי מלך גשור. אבשלום נחשב ליפה תואר במיוחד |
אברהם |
דמות תנ"כית – אברהם אבינו. הראשון מבין "שלושת האבות" של עם ישראל. בתחילה נקרא אברם, אך אלוהים שינה את שמו לאברהם. לפי ההסבר בתנ"ך, השם "אברהם" מורכב מן המילים "אב" ו"המון" (כלומר: הרבה), מכיוון שאברהם הוא אב של עמים רבים |
אוראל |
שילוב המילים אור ואל שפירושן אור האלוהים |
אורגד |
צירוף של השמות אור ו- גד. |
אורון |
פירוש השם הוא אור קטן. וגם שמו העברי של כוכב הלכת אורנוס. |
אורי |
Uri – דמות תנ"כית – אורי בן חור אבי בצלאל, "וְחוּר הוֹלִיד אֶת-אוּרִי, וְאוּרִי הוֹלִיד אֶת-בְּצַלְאֵל" דברי הימים א' ב' כ'. Uri – האש שלי. Uri – האש שלי. |
אוריאל |
דמות תנ"כית – שר בימי דוד המלך, "לִבְנֵי קְהָת אוּרִיאֵל הַשָּׂר וְאֶחָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים" דברי הימים א' ט"ו ה'. וגם אחד מארבעת המלאכים המוזכרים בקריאת שמע, "בשם ה' אלוקי ישראל: מימיני מיכאל, משמאלי גבריאל, מלפני אוריאל, מאחורי רפאל ועל ראשי שכינת אל". 3. צירוף של השמות אורי ו- אל. |
אוריאן |
פירוש השם הוא שחר זריחה או זהב |
אוריה |
דמויות תנ"כיות – אוּרִיָּה הַחִתִּי (בעלה של בת-שבע), אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, אוריה בן שמעיהו. וגם צירוף של המילה "אוּרִי" (האש שלי) והסיומת "יה" (אלוהים). |
אורן |
עץ מחטים ירוק וגבוה. מוכר בארץ ישראל |
אורעד |
חיבור בין השמות אור ועד. משמעות השם הוא אור תמידי וגדול |
אורעם |
חיבור בין השמות אור ועהשם עד |
אופק |
קו החיבור הנצפה כשמסתכלים בין השמים לים |
אחיאל |
חיבור בין השמות אחי ואל. המשמעות היא קירבה לאל |
אחיהוד |
חיבור בין השמות אחי והמילה עוד |
אחינעם |
דמות תנ"כית – אמו של דוד המלך "וְאֶת-אֲחִינֹעַם לָקַח דָּוִד, מִיִּזְרְעֶאל; וַתִּהְיֶיןָ גַּם-שְׁתֵּיהֶן לוֹ, לְנָשִׁים" שמואל א' כ"ה מ"ג. וגם בשמואל א פרק יד אשת שאול המלך |
איל |
בעל חיים בעל קרניים. מוזכר בתנ"ך במספר מקומות |
אילי |
שם ישראלי |
אילן |
מילה נרדפת למילה עץ |
אילון |
עיר מקראית וגם שתי דמויות מקראיות המוזכרות בספר בראשית כו ובספר שופטים יב |
אייר |
חודש בלוח השנה העברי |
אירד |
שם ישראלי |
איתי |
דמות תנכית. איתי היה נאמן לדוד המלך ונלחם איתו |
איתם |
מקום מקראי המוזכר ביציאת מצרים |
איתמר |
איתמר היה אחד הכוהנים. מוזכר בספר ויקרא פרק י'. |
איתן |
דמות תנכית וגם מילה נרדפת לחזק ולמוצק |
אליסף |
שתי שמות תנכיות המוזכרות בספר במדבר |
אליעד |
חיבור בין השמות אלי והשם עד. המשמעות האל לעד. אליעד הוא גם קיבוץ בצפון |
אליפז |
חיבור בין השמות אלי ושם פז |
אליצור |
דמות תנכית, המוזכרת בספר במדבר |
אליקים |
דמות תנכית המוזכרת במלכים ב |
אלירון |
חיבור בין השן אלי והשם רון |
אלירז |
חיבור בין השמות אלי והשם רז, שמשמעותו סוד |
אלירם |
חיבור בין השמות אלי והשם רם. משמעותו האל גדול |
אלירן |
חיבור בין השמות אלי והשם רן |
אלישי |
חיבור בין השמות אלי והשם שי. משמעותו מתנה מהאל |
אלישע |
אלישע הוא דמות תנכית, מוזכר כעושה ניסים ובעיקר תלמידו של אליהו הנביא: "וְאֶת אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ" מלכים א' י"ט ט"ז. |
אלעד |
ישוב דתי בארץ וגם אחד מבני אפרים בתנ"ך: "וְזָבָד בְּנוֹ וְשׁוּתֶלַח בְּנוֹ, וְעֵזֶר וְאֶלְעָד…" דברי הימים א' ז' כ'-כ"א. |
אלרואי |
חיבור בין השמות אל והשם רועי. |
אלרום |
חיבור בין השמות אל והשם רום |
אלרן |
חיבור בין השמות אל והשם רן |
אמוץ |
דמות תנכית, אביו של ישעיה "חֲזוֹן, יְשַׁעְיָהוּ בֶן-אָמוֹץ, אֲשֶׁר חָזָה, עַל-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם בִּימֵי עֻזִּיָּהוּ יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּהוּ, מַלְכֵי יְהוּדָה" ישעיה א' א'. |
אמיר |
מילה המתארת את צמרת העץ |
אמנון |
שם של פרח וגם בנו הבכור של המלך דוד: "וַיִּוָּלְדוּ לְדָוִד בָּנִים, בְּחֶבְרוֹן; וַיְהִי בְכוֹרוֹ אַמְנוֹן, לַאֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִת" שמואל ב' ג' ב'. |
אמרי |
דמות תנכית, אחד מבוני החומה של ירושלים. "וְעַל יָדוֹ בָנָה זַכּוּר בֶּן-אִמְרִי" נחמיה ג' ב'. |
אמתי |
דמות תנ"כית – אביו של יונה הנביא, "וַיְהִי, דְּבַר-יְהוָה, אֶל-יוֹנָה בֶן-אֲמִתַּי" יונה א' א' |
אסף |
פירוש השם ארגן או קיבץ. אסף מוזכר בתנ"ך במספר מקומות והוא היה ראש המשוררים בספר דברי הימים |
אפיק |
ערוץ נחל, יובל, מקום בו זורמים מים וגם עיר מקראית בנחלת שבט אשר |
אפק |
מקום בארץ- קיבוץ ושמורת טבע |
אפרים |
בנו השני של יוסף. אחד משני עשר השבטים |
אראל |
שם נרדף למלאך, שומר האל |
ארבל |
הר גבוה על חופי הכינרת |
ארד |
סוג של מתכת בצבע חום אדמדם וגם דמות תנכית בספר בראשית |
ארז |
עץ יער גבוה ובעל מחטים. עץ עד |
ארי |
שם חיבה או שם קיצור לשם אריה. כינוי למלך החיות |
אריאל |
אריאל הוא אחד הכינויים לעיר ירושלים. מגיע גם מצרוף המילים ארי ו- אל |
אריה |
מלך החיות, בעל חים טורף וגדול |
אריק |
שם חיבה לשם אריה |
ארן |
ארן הוא דמות תנכית: "אֵלֶּה בְנֵי-דִישָׁן, עוּץ וַאֲרָן" בראשית ל"ו כ"ח. |
ארנון |
שמו של נחל בעבר הירדן |
אוהד |
פירוש השם מחבב או אוהב. אוהד הוא גם שמות תנכית: "וּבְנֵי שִׁמְעוֹן, יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהד" שמות ו' ט"ו. |
אודי |
שם חיבה לשם אהוד |
אלדר |
חיבור בין השמות אל ודר. המשמעות היא מקום בו האל דר, נמצא |
אלדור |
חיבור בין השמות אל ודור. |
אלדד |
דמות תנכית: "שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידד" במדבר י"א כ"ו. |
אליאב |
אליאב היה אחיו הגדול של דוד המלך: "לְכוּ שְׁלֹשֶׁת בְּנֵי-יִשַׁי,… וְשֵׁם שְׁלֹשֶׁת בָּנָיו, אֲשֶׁר הָלְכוּ בַּמִּלְחָמָה אֱלִיאָב" שמואל א' י"ז י"ג. |
שמות לבנים באות ב
ברק |
תופעת טבע של הבזק אור בשמים, המגיעה עם רעמים. וגם דמות תנכית, שר צבא ישראל בתקופת דבורה |
בניהו |
2 דמויות תנכיות שונות. האחד מהם הוא שר צבאו של דוד |
בנימין |
בנו הצעיר של יעקב ופירוש השם הוא- יד ימיני. "וְאָבִיו קָרָא-לוֹ בִנְיָמִין." בראשית ל"ה י"ד. |
בעז |
בעז הוא אחד מגיבורי מגילת רות. "אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל מִמִּשְׁפַּחַת, אֱלִימֶלֶךְ: וּשְׁמוֹ, בֹּעַז" רות ב' א' |
בצלאל |
דמות תנכית, היה אדריכל בית המקדש. פירוש השם קשור לחיבור המילים- בצל- האל. "רְאֵה, קָרָאתִי בְשֵׁם, בְּצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי בֶן-חוּר" שמות ל"א ב'-ג'. |
בראל |
חיבור בין השמות בר ואל |
בראון |
חיבור בין השמות בר ואון |
ברוך |
פירוש השם מבורך או מקודש וגם דמות תנכית המוזכרת בספר ירמיהו |
ברוש |
גבוה ממשפחת האורניים מקור השם בתנ”ך: “כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן אֵלַיִךְ יָבוֹא, בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו לְפָאֵר מְקוֹם מִקְדָּשִׁי” ישעיהו ס’ י”ג. |
שמות לבנים באות ג
גבע |
פירוש השם הוא גבעה קטנה או הר קטן. מוזכרת בתנ"ך כשם של ישוב. כיום גבע היא גם שם של קיבוץ בצפון הארץ |
גבעול |
חלק במצח שממנו יוצאים העלים, פרחים מקור השם בתנ”ך: “כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל” שמות ט’ ל”א ב |
גברי |
שם חיבה או קיצור לשם גבריאל |
גברעם |
חיבור בין המילים גבר והמילה עם. מציין את היכולת של העם לנצח ולגבור על בעיות. גברעם הוא גם שם של קיבוץ בצפון |
גדי |
מוזכר בתנ"ך מספר פעמים כאנשים שונים. לפעמים מהווה קיצור של השם גדעון |
גדעון |
אישיות מהתנ”ך שופט משבט מנשה. שפט את ישראל בתקופת השופטים |
גואל |
פירוש השם הציל או הושיע. מוזכר בתנ"ך: “וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל” ישעיהו נ”ט כ’ |
גולן |
רכס הרים בגבול סוריה. “לִבְנֵי, גֵּרְשׁוֹם מִמִּשְׁפַּחַת חֲצִי מַטֵּה מְנַשֶּׁה, אֶת-גּוֹלָן בַּבָּשָׁן וְאֶת-מִגְרָשֶׁיהָ” דברי הימים א’ ו’ נ”ו |
גונן |
פירוש השם שמר או השגיח |
גור |
כינוי לבעל חיים צעיר |
גוראל |
חיבור בין השמות גור ואל. |
גושן |
אזור במצרים. “וַיָּבֹא יוֹסֵף, וַיַּגֵּד לְפַרְעֹה, וַיֹּאמֶר אָבִי וְאַחַי וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, בָּאוּ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן; וְהִנָּם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן” בראשית מ”ז א’ |
גידי |
שם קיצור או חיבה לשם גדעון |
גיורא |
פירוש השם התגייר. מדובר באחד ממנהיגי המרד הגדול |
גיל |
פירוש השם שמחה, אושר ועליצות |
גילעד |
דמות תנכית. וגם חבל ארץ באזור הירדן. "וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי הָיָה גִּבּוֹר חַיִל, וְהוּא בֶּן-אִשָּׁה זוֹנָה, וַיּוֹלֶד גִּלְעָד אֶת-יִפְתָּח" שופטים י"א א'. |
גילעם |
חיבור המילים גיל ועם |
גירון |
שם ישראלי |
גלאון |
חיבור המילים גל ואון. פירושם גל חזק |
גלבוע |
רכס הרים בעמק הירדן. מוזכר בתנ"ך: “וּפְלִשְׁתִּים, נִלְחֲמוּ בְיִשְׂרָאֵל; וַיָּנָס אִישׁ-יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיִּפְּלוּ חֲלָלִים בְּהַר גִּלְבֹּעַ” דברי הימים א’ י’ א’ |
גליל |
חבל ארץ בצפון הארץ. מוזכר גם בתנ"ך “וַיַּקְדִּשׁוּ אֶת-קֶדֶשׁ בַּגָּלִיל, בְּהַר נַפְתָּלִי, וְאֶת-שְׁכֶם, בְּהַר אֶפְרָיִם” יהושע כ’ |
גלעד |
כינוי לחבל ארץ באזור ירדן. גלעד היה גם דמות מהתנ"ך. “וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד–עָצוּם מְאֹד; וַיִּרְאוּ אֶת-אֶרֶץ יַעְזֵר, וְאֶת-אֶרֶץ גִּלְעָד, וְהִנֵּה הַמָּקוֹם, מְקוֹם מִקְנֶה” במדבר ל”ב א’ |
גנוסר |
שם של חוף וישוב על שפת הכינרת |
געש |
פירוש השם הוא סער, גרם להתרגשות או להתרחשות מוזכר בתנ"ך: “וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ, הָאָרֶץ וּמוֹסְדֵי הָרִים יִרְגָּזוּ; וַיִּתְגָּעֲשׁוּ, כִּי-חָרָה לוֹ” תהילים י”ח ח’. |
גפן |
צמח המוזכר בתנך. הפרי שלו הם הענבים מהם מכינים יין. “אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ” דברים ח’, ח’. |
שמות לבנים באות ד
דביר |
קודש הקודשים של בית המקדש. “וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת-אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה אֶל-מְקוֹמוֹ, אֶל-דְּבִיר הַבַּיִת אֶל-קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים” דברי הימים ה’ ז’. |
דגן |
תבואה לקוח מהתנ"ך: “וְנִקְחָה דָגָן וְנֹאכְלָה וְנִחְיֶה” נחמיה ה’ ב’. |
דוד |
דוד המלך, המלך השני לישראל וראשון למלכות בית דוד, מייסדה של שושלת בית דוד ששלטה בממלכת יהודה. “וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת-קֶרֶן הַשֶּׁמֶן, וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו, וַתִּצְלַח רוּחַ-יְהוָה אֶל-דָּוִד, מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה; וַיָּקָם שְׁמוּאֵל, וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה” שמואל ט”ז י”ג |
דור |
תקופת זמן מסויימת. מוזכר גם בתנ"ך: “דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת” קוהלת א’ ד’ |
דורון |
פירוש השם הוא מתנה או שי |
דורי |
פירוש השם הוא הדור שלי |
דוריאן |
מקור השם ביוונית והוא מתייחס למתנה, שי |
דותן |
עמק באזור שומרון, המוזכר גם בתנ"ך בהקשר לסיפור מכירת יוסף |
דימור |
שם בינלאומי, לועזי |
דין |
שם בינלאומי שפירושו בעברית חוק |
דן |
מילה נרדפת לשפט וגם דמות תנכית, בנו של יעקב אבינו, דן הפך לאחד השבטים |
דנאל |
צירוף המילים דן + אל. |
דקל |
סוג של עץ המוכר גם בשמו תמר. בעל פירות מתוקים ומצמיח לולב |
דר |
לשם דר מספר פירושים. מדובר בכינוי למעטה הפנינה וגם מילה נרדפת לחופש ולדרור. ישנה ציפור הקרויה דר |
דרור |
דרור היא ציפור קטנה החיה בארץ ישראל וגם מילה נרדפת לחופש, שחרור, אפשרות לחיים חופשיים |
שמות לבנים באות ה
הוד |
משמעות השם הוא תפארת, הדר ופאר |
הלל |
הילל היה דמות בתקופת החשמונאים. ידוע בכינויו הילל הזקן. הילל היא גם מילה נרדפת למילות שבח ופאר |
הראל |
כינוי לבית המקדש: "הַרְאֵל, אַרְבַּע אַמּוֹת; וּמֵהָאֲרִאֵיל וּלְמַעְלָה, הַקְּרָנוֹת אַרְבַּע" יחזקאל מ"ג ט"ו. |
הרן |
דמות תנכית. מדובר בבנו של תרח ואחיו הצעיר של אברהם אבינו |
שמות לבנים באות ז
זמיר |
זמיר היא ציפור שיר. בתנך הביטוי זמיר מסמן את זמן גידול הפרי: "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ" שיר השירים ב' י"ב. |
זמר |
שיר, מזמור או מוזיקה הנשמעת או ששרים אותה |
שמות לבנים באות ח
חביב |
אהוב, טוב, נוח על הבריות. |
חגי |
נביא בימי שיבת ציון. מוזכר פעמים רבות בתנ"ך. עיקר נבואותיו היו על בניית בית המקדש השני |
חובב |
מילה נרדפת לוהב, מחבב. חובב היה גם חותנו של משה , המוכר בשם יתרו |
חורב |
חורב הוא שמו של הר, המכונה גם הר סיני. מוזכר בתנ"ך "וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֶדְיָם, מֵהַר חוֹרֵב" שמות ל"ג ו' |
חי |
קיום הנשמה, הבסיס לקיום. |
חיים |
קיום הנשמה, הבסיס לקיום, ההפף ממוות. "וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים" בראשית ב' ז'. |
חמד |
ביטוי לנחמדות, ליופי ולזיו. |
חנוך |
חנוך מצויין בתנך כשלושה דמויות שונות. הראשון בנו של קין בבראשית. בהמשך עוד 2 דמויות נקראו חנוך באותו ספר |
חנן |
דמות תנכית, בתקופת דוד המלך וגם תנא המוזכר בתקופת בית שני |
חפר |
דמות תנכית המוזכרת בספר יהושע, וגם עמק במישור החוף |
שמות לבנים באות ט
טוביה |
ספר טוביה הוא ספר חיצוני לתנ"ך והשתמר במסורת הנוצרית |
טירן |
ציפור שיר, וגם אי בתעלת סואץ |
טמיר |
מילה נרדפת לסודי וסמוי |
טנא |
סל פירות המובא לביכורים בחג השבועות. מלא בדרך כלל בפירות ובירקות. מוזכר בתנך: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא" דברים כ"ו ב'. |
שמות לבנים באות י
יאיר |
יקרין אור יפיץ אור. וגם שופט המוזכר דברים כיושב באזור הגלעד |
יבין |
יתפוס יפענח את האמור או יקלוט. מדוב גם בדמות תנכית, המוזכרת בספר שופטים כמלך חצור |
יגאל |
פירוש השם הוא יפדה או יציל. מוזכר בתנך גם כדמות בספר " במדבר |
יגיל |
שמחה ורינה |
ידידיה |
שמו הנוסף של שלמה . מסמל את ידיד האלוהים |
יהב |
מושב בערבה וגם מילה נרדפת לתקווה ולסיכוי להצלחה |
יונתן |
בנו של שאול המלך. ידיד נפשו של דוד שהיה יריבו של אביו |
יהונתן |
בנו של שאול המלך. ידיד נפשו של דוד שהיה יריבו של אביו |
יהורם |
שתי דמויות תנכיות. מוזכר בתנך בספר מלכים ב וספר דברי הימים ב |
יהושע |
יהושע בן נון היה עוזרו של משה. מוזכר במקומות רבים בתנך. |
יוסף |
בנו ה 11 של יעקב. מוזכר במקומות רבים בתנ"ך ובעיקר בסיפור יוסף וכתונת הפסים |
יהל |
אור הירח, מפיץ אור. "אִם אֶרְאֶה אוֹר כִּי יָהֵל, וְיָרֵחַ יָקָר הֹלֵךְ" איוב ל"א כ"ו. |
יהלום |
אבן טובה יוקרתית. מורכבת מפחמן. |
יואב |
יואב היה שר הצבא של דוד. "וַיֹּאמֶר דָּוִיד כָּל-מַכֵּה יְבוּסִי בָּרִאשׁוֹנָה, יִהְיֶה לְרֹאשׁ וּלְשָׂר; וַיַּעַל בָּרִאשׁוֹנָה יוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה, וַיְהִי לְרֹאשׁ" דברי הימים א' י"א ו'. |
יואל |
יואל היה נביא, המנבא נבואות שונות. "דְּבַר-יְהוָה אֲשֶׁר הָיָה, אֶל-יוֹאֵל בֶּן-פְּתוּאֵל" יואל א' א'. |
יוחאי |
דמויות מהתנך, מוזכרות בספר שופטים ודברי הימים "וַיָּנָס יוֹתָם, וַיִּבְרַח וַיֵּלֶךְ בְּאֵרָה; וַיֵּשֶׁב שָׁם, מִפְּנֵי אֲבִימֶלֶךְ אָחִיו" שופטים ט' כ"א. |
יותם |
איכר, חקלאי. לקוח מהתנ"ך: "וּמִדַּלּוֹת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר…לְכֹרְמִים, וּלְיֹגְבִים" ירמיה נ"ב ט"ז. |
יוגב |
שמו השני של יעקב שניתן לו לאחר שנאבק במלאך. "וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל, כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל." בראשית ל"ב ל"ט. |
ישראל |
|
יניר |
צרוף האות י של אלוהים לשם ניר. וגם יחרוש את האדמה |
יסעור |
עוף ממשפחת העופות הימיים |
יעד |
פירוש השם מטרה או כוונה |
יצחק |
יצחק אבינו. השני מבין שלושת האבות. נולד לאברהם ולשרה בגיל מאוחר. "וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק, עָשָׂה לִי אֱלֹהִים: כָּל-הַשֹּׁמֵעַ, יִצְחַק-לִי" בראשית כ"א ו' |
יריב |
אויב, עוין, שונא, צר. "לֹא-לָנֶצַח יָרִיב; וְלֹא לְעוֹלָם יִטּוֹר" תהילים ק"ג ט'. |
ירין |
שמחה ורון |
שמות לבנים באות כ
כפיר |
שם נרדף לאריה צעיר, ליש או לביא. מוזכר בתנ"ך "וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן וְאָבִיו וְאִמּוֹ, תִּמְנָתָה; וַיָּבֹאוּ, עַד-כַּרְמֵי תִמְנָתָה, וְהִנֵּה כְּפִיר אֲרָיוֹת, שֹׁאֵג לִקְרָאתוֹ" שופטים י"ד ה'. |
שמות לבנים באות ל
לביא |
שם נרדף המתאר אריה צעיר, כפיר או ליש. מוזכר בתנך: "לַיִשׁ, אֹבֵד מִבְּלִי-טָרֶף; וּבְנֵי לָבִיא, יִתְפָּרָדוּ" איוב ד' י"א |
להט |
להט הוא חום או בעירה שמסביבה אור |
לפיד |
אבוקה של אש גדולה, המיועדת להאיר או להצביע על הדרך |
שמות לבנים באות מ
מאור |
תאורה או גוף המפיץ אור. המאורות נבראו : "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים, אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים" בראשית א' ט"ז. |
מאיר |
מילה נרדפת למפיץ אור או זורח. המילה מוזכרת בתנ"ך: "רָשׁ וְאִישׁ תְּכָכִים נִפְגָּשׁו מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם יְהוָה" משלי כ"ט י"ג. |
מיכאל |
מדובר במספר דמויות מקראיות המוזכרות בתנך. וגם אחד מארבעת המלאכים המוזכרים בקריאת שמע, "בשם ה' אלוקי ישראל: מימיני מיכאל, משמאלי גבריאל, מלפני אוריאל, מאחורי רפאל ועל ראשי שכינת אל". |
מיכה |
נביא שפעל בממלכת יהודה בימי התנ"ך. "דְּבַר-יְהוָה אֲשֶׁר הָיָה, אֶל-מִיכָה הַמֹּרַשְׁתִּי, בִּימֵי יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּה" מיכה א' א'. |
מירון |
הר גבוה בגליל העליון. בימי התלמוד ליד ההר התכנסו מקובלים |
מיתר |
חוט מתוח על כלי נגינה, המפיק צלילים כשמנגנים בו. וגם ישוב בדרום הארץ |
מנור |
מוט אליו נקשר המפרש בספינה או בסירה . מוזכר בתנ"ך: "וְעֵץ חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים" שמואל א' י"ז ז' |
מנחם |
מילה נרדפת למעודד או מציע נחמה. וגם דמות תנכית: , "וַיַּעַל מְנַחֵם בֶּן-גָּדִי מִתִּרְצָה וַיָּבֹא שֹׁמְרוֹן וַיַּךְ אֶת-שַׁלּוּם בֶּן-יָבֵישׁ בְּשֹׁמְרוֹן וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו" מלכים ב' ט"ו י"ד. |
מנשה |
בנו הבכור של יוסף ואחד מ 12 שבטי ישראל. מוזכר בתנך מספר פעמים "כִּי-נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת-כָּל-עֲמָלִי" בראשית מ"א נ"א |
מעגן |
קיבוץ על שפת הכינרת וגם כינוי למקום עגינה לספינות |
מעוז |
מבצר או משלט. השם בו כונו המשלטים שנחפרו באוזר תעלת סואץ מוזכר גם בתנ"ך מחסה, "כִּי-הָיִיתָ מָעוֹז לַדָּל מָעוֹז לָאֶבְיוֹן, בַּצַּר-לוֹ" ישעיהו כ"ה ד'. |
מרדכי |
מרדכי היהודי הוא דודה של אסתר, הלו היא הדס, המלכה במגילת אסתר: "אִישׁ יְהוּדִי, הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי, בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ אִישׁ יְמִינִי" אסתר ב' ה'. |
מקסים |
מילה נרדפת לעצום או נפלא, למיוחד. גם שם לועזי |
מרום |
מילה נרדפת לשמים גבוהי, לגובה או לפסגה. מוזכר בתנ"ך: "שְׂאוּ-מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי-בָרָא אֵלֶּה" ישעיהו מ' כ"ו. |
משגב |
מבצר מצודה או ארמון מסתור. מוזכר בתנ"ך |
משה |
דמות תנכית, מן המנהיגים המרכזיים והמובילים בתולדות ישראל בתקופת התנ"ך. שמו נגזר מהמילה למשות, כיוון שמשו אותו מהמים. "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" שמות ב' י'. |
מתי |
קיצור השם מתיתיהו |
מתן |
מילה נרדפת למתנה, שי אן דורון וגם . דמות תנ"כית – מתן אבי שפטיה אחד מהשׂרים של המלך צדקיהו, "וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן-מַתָּן" ירמיהו ל"ח א'. |
שמות לבנים באות נ
נאמן |
מילה נרדפת לאמין, מסור ומדויק |
נבו |
הר עליו עלה משה רבינו לראות את הארץ המובטחת. "עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ; וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לַאֲחֻזָּה" דברים ל"ב מ"ט. |
נוריה |
הוספת האותיות יה לשם נור. משמעותו אור האל |
נח |
דמות תנכית, המוזכרת במקום מכובד בתנ"ך. נח בנה תיבה ומוזכר כצדיק: "אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו" בראשית ו' ט' |
נחום |
נביא תנכי, המנבא על חורבן נינווה |
נחשול |
גל גדול של מים |
נטף |
שרף ששימש להכנת שמן בימי התנ"ך וגם מילה נרדפת לרסיסי מים. מוזכר בתנ"ך: "קַמְתִּי אֲנִי, לִפְתֹּחַ לְדוֹדִי; וְיָדַי נָטְפוּ מוֹר" שיר השירים ה' ה'. |
ניב |
מילה נרדפת לביטוי לשון או ביטוי וגם אחת השיניים בפה |
ניסן |
החודש השביעי בלוח השנה. מוזכר במגילת אסתר כחודש בו מתרחשים חלק מדברי העלילה: "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, הוּא-חֹדֶשׁ נִיסָן, בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" אס |
נמרוד |
דמות תנכית, היה הצייד הראשון וגיבור "וְכוּשׁ, יָלַד אֶת-נִמְרוֹד; הוּא הֵחֵל, לִהְיוֹת גִּבּוֹר בָּאָרֶץ" דברי הימים א' א' |
ניסים |
מעשה ניסים ועל טבעי וגם אחד מפרשני התלמוד |
נפתלי |
דמות תנכית, בנו של יעקב, הפך להיות אחד מהשבטים: "נַפְתָּלִי, אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן, אִמְרֵי-שָׁפֶר" |
נתן |
דמות תנכית, פעל בתקופת המלכים: "וְאֶת-נָתָן הַנָּבִיא וּבְנָיָהוּ וְאֶת-הַגִּבּוֹרִים" מלכים א' א' י |
נתנאל |
דמות תנכית: "וְאִישַׁי הוֹלִיד אֶת-בְּכֹרוֹ, אֶת-אֱלִיאָב וַאֲבִינָדָב, הַשֵּׁנִי, וְשִׁמְעָא, הַשְּׁלִשִׁי. נְתַנְאֵל, הָרְבִיעִי, רַדַּי, הַחֲמִישִׁי אֹצֶם, הַשִּׁשִּׁי, דָּוִיד, הַשְּׁבִעִי. וְאַחְיֹתֵיהֶם, צְרוּיָה וַאֲבִיגָיִל" דברי הימים א' ב' י"ג-ט"ז. |
שמות לבנים באות ע
עברי |
כינוי ליהודי, בן הלאום היהודי, "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, עִבְרִי אָנֹכִי; וְאֶת-יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲנִי יָרֵא" יונה א' ט' |
עודד |
עודד הנביא, "וְשָׁם הָיָה נָבִיא לַיהוָה, עֹדֵד שְׁמוֹ, וַיֵּצֵא לִפְנֵי הַצָּבָא הַבָּא לְשֹׁמְרוֹן" דברי הימים ב' כ"ח ט' |
עזרא |
דמות תנכית, עליה נכתב ספר עזרא הוא ספר בתנ"ך |
עמוס |
דמות תנכית, נביא המנבא "דִּבְרֵי עָמוֹס, אֲשֶׁר-הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ: אֲשֶׁר חָזָה עַל-יִשְׂרָאֵל בִּימֵי עֻזִּיָּה " עמוס א' א' |
עמיר |
צרור שיבולים: "וּכְעָמִיר מֵאַחֲרֵי הַקֹּצֵר, וְאֵין מְאַסֵּף" ירמיהו ט' כ"א. |
עומרי |
פירוש השם הוא העומר שלי או האלומה שלי וגם מלך ישראל שמוזכר בתנ"ך: שְׁנַת שְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה, מָלַךְ עָמְרִי עַל-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה" מלכים א' ט"ז כ"ג. |
עמרי |
פירוש השם הוא העומר שלי או האלומה שלי וגם מלך ישראל שמוזכר בתנ"ך: שְׁנַת שְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה, מָלַךְ עָמְרִי עַל-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה" מלכים א' ט"ז כ"ג. |
עמי |
העם שלי או קיצור לשמות עמירם, עמרם, עמיחי |
שמות לבנים באות פ
פנחס |
בנו של אהרון הכוהן: "וְאֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן לָקַח-לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל, לוֹ לְאִשָּׁה, וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-פִּינְחָס" שמות ו' כ"ה. |
פלג |
נחל או יובל וגם שמות מהתנ"ך : "וּלְעֵבֶר יֻלַּד, שְׁנֵי בָנִים: שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג, כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ, וְשֵׁם אָחִיו, יָקְטָן" בראשית י' כ"ה |
פלד |
שם נרדם לפלדה או לברזל |
שמות לבנים באות צ'
צבי |
מילה נרדפת ליופי ולפאר וגם מוזכר בתנ"ך כבעל חים עם קרניים: "וַעֲשָׂהאֵל קַל בְּרַגְלָיו, כְּאַחַד הַצְּבָיִם אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה" שמואל ב' ב' י"ח. |
צדוק |
צדוק מוזכר בתנ"ך ככוהן הגדול. וְאֵת צָדוֹק הַכֹּהֵן, וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים, לִפְנֵי, מִשְׁכַּן יְהוָה–בַּבָּמָה, אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן" דברי הימים א' ט"ז ל"ט. |
שמות לבנים באות ק'
קורן |
מילה נרדפת לזוהר, נוצץ ומפיץ סביבו אור חזק |
קינן |
דמות תנכית, שמוזכרת כחיה יותר מ 900 שנים. "וַיְחִי אֱנוֹשׁ, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-קֵינָן" בראשית ה' י' |
קידר |
אחד מצאצאי ישמעאל |
שמות לבנים באות ר
ראובן |
דמות תנכית, בנו הבכו של יעקב אבינו |
ראם |
שם בעל חיים בעל קרניים. הראם מוזכר מספר פעמים בתנ"ך: "כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ" במדבר כ"ג כ"ב. "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח" דברים ל"ג י"ז. |
רביב |
מילה נרדפת למילה גשם או ממטרים |
רגב |
גוש אדמה, פיסת אדמה, או כינוי לגרגרי אפר צמודים |
רווה |
ששתה לצמאו. "וְהָיְתָה נַפְשָׁם כְּגַן רָוֶה, וְלֹא-יוֹסִיפוּ לְדַאֲבָה עוֹד" ירמיהו ל"א י"א. |
רום |
מילה נרדפת למילה נישא או גבוה. מוזכר בתנ"ך: "רָאוּךָ יָחִילוּ הָרִים, זֶרֶם מַיִם עָבָר; נָתַן תְּהוֹם קוֹלוֹ, רוֹם יָדֵיהוּ נָשָׂא" חבקוק ג' י'. |
רונן |
מילה נרדפת לשמחה ולהתלהבות |
רועי |
כינוי למנהיר ולמוביל. מוזכר בהקשר למנהיגות האל: "הוָה רֹעִי, לֹא אֶחְסָר" תהילים כ"ג א'. |
רז |
מילה נרדפת לסוד או למסטורין. מוזכר בתורה "וְכָל-רָז לָא-אָנֵס לָךְ" דניאל ד' ו' |
רם |
מילה נרדפת לגבוה או עליון. מוזכר בתנ"ך גם כדמות: "וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב" רות ד' י"ט |
רמון |
שם ישראלי |
רן |
פירוש השם שמחה ורינה |
רפאל |
רפאל הוא אחד מארבעת המלאכים המוזכרים בקריית שמע. פירוש השם- שהאל ירפא. מוזכר בתנ"ך: "בשם ה' אלוקי ישראל: מימיני מיכאל, משמאלי גבריאל, מלפני אוריאל, מאחורי רפאל ועל ראשי שכינת אל" |
שמות לבנים באות ש
שמעון |
דמות תנכית, בנו השני של יעקוב. צאצאיו הפכו לשבט שמעון. נקרא כך על ידי אימו "וַתַּהַר עוֹד, וַתֵּלֶד בֵּן, וַתֹּאמֶר כִּי-שָׁמַע יְהוָה כִּי-שְׂנוּאָה אָנֹכִי, וַיִּתֶּן-לִי גַּם-אֶת-זֶה; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, שִׁמְעוֹן" בראשית כ"ט ל" |
שאול |
שאול הוא דמות תנכ"ית, מלך ישראל שחיפש את אתונות אביו שאבדו ומצא את המלוכה, "וַיְהִי-אִישׁ מבן ימין….שׁ יְמִינִי: גִּבּוֹר, חָיִל. וְלוֹ-הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל, בָּחוּר וָטוֹב, וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, טוֹב מִמֶּנּוּ; מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה, גָּבֹהַּ מִכָּל-הָעָם" שמואל א' ט' א'. |
שניר |
נחל המצוי בצפון ישראל ומימיו יורדים מהחרמון. לידו מצוי גם קיבוץ בשם שניר. מוזכר בתנ"ך: "צִידֹנִים יִקְרְאוּ לְחֶרְמוֹן, שִׂרְיֹן; וְהָאֱמֹרִי, יִקְרְאוּ-לוֹ שְׂנִיר" דברים ג' ט'. |
שפיר |
מילה נרדפת למילה בסדר או נוח. מוזכר בתנ"ך: "עִבְרִי לָכֶם יוֹשֶׁבֶת שָׁפִיר" מיכה א' י"א |
שפר |
שם המדבר על יופי והדר, על נוי ואיכות. מוזכר בתנ"ך בהתייחסות לשפרה "בְּרוּחוֹ, שָׁמַיִם שִׁפְרָה" איוב כ"ו י"ג |
שמות לבנים באות ת
תאיר |
מפיץ אור ומאיר. לקוח מהתנ"ך . "כִּי-אַתָּה, תָּאִיר נֵרִי; יְהוָה אֱלֹהַי, יַגִּיהַּ חָשְׁכִּי" תהילים י"ח כ"ט |
תבור |
הר בגליל וגם שם נחל באותו אזור. מוזכר כבר בתנ"ך "צָפוֹן וְיָמִין, אַתָּה בְרָאתָם; תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן, בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנוּ" תהילים "ט י"ג. |
תבל |
פירוש השם: עולם או יקום. מוזכר בתנ"ך "יִרְעַם הַיָּם, וּמְלֹאוֹ; תֵּבֵל, וְיֹשְׁבֵי בָהּ" תהילים צ"ח ז' |
תדהר |
מושב בנגב וגם סוג של עץ המוזכר בתנ"ך "אָשִׂים בָּעֲרָבָה, בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו". |
תדמור |
עיר בשטחה של סוריה, פעלה בתקופת האימפריה הפרתית לבין האימפריה הרומית |
תובל |
קיבוץ בגליל וגם תובל קין, בנם של למך בן מתושאל וצילה, מצאצאי קין בן אדם הראשון והוא נחשב כאבי מקצוע הנפחות, "וְצִלָּה גַם-הִוא, יָלְדָה אֶת-תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ, כָּל-חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל" בראשית ד' כ"ב. |
תומר |
סוג של עץ שמעליו מכינים סכך בסוכות והוא משמש כאחד מארבעת המינים. סוג של עצי פרי גבוהים ממשפחת הדקליים, בתנ"ך מופיע שם העץ כתֹּמֶר ואף כתמר, "וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת-תֹּמֶר דְּבוֹרָה, בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית-אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם" שופטים ד' ה'. |